Custom Search

Tuesday, September 29, 2009

Pencipta dan Barang Yang Dicipta

“Tolong baiki televisyen saya yang rosak ini” minta seorang pakcik tua.

“pakcik silap hantar ni, saya bukan pembaiki televisyen tapi saya membaiki peti sejuk” ujar seorang mekanik sebuah kedai membaiki peti sejuk.

Dunia dan penghuninya sekarang yang sudah tua, diibaratkan sebagai pakcik tersebut, tidak lagi dapat mengenal pasti kemanakah yang patut dituju. Siapakah yang lebih berhak dan arif untuk membuat sesuatu polisi? Undang-undang manakah yang hendak digunakan keatas pesalah-pesalah? Allah sebagai pencipta manusia, amat kenal dan mengetahui yang baik dan yang buruk kepada manusia itu sendiri. Tetapi atas dasar keangkuhan dan kesombongan manusia, mereka tidak mengiktiraf beberapa perkara yang telah ditetapkan oleh Allah sebaliknya mengiktiraf perintah atau perkara yang memberikan manfaat dan keuntungan yang selari dengan kehendak kemahuan mereka.

Satu catatan sejarah telah terpahat. Pada abad 20-an, amerika syarikat yang memandang arak ini suatu yang memburukkan masyarakatnya dan menurunkan produktiviti negera mereka , menginginkan agar arak ini diharamkan dikalangan masyarakatnya. Pelbagai kempen kesedaran, pengiklanan, pengerahan jentera kerajaan dan polis digunakan bagi memastikan masyarakat mematuhi undang-undang pengharaman arak yang digubal. Sejumlah hampir 20juta dolar telah dihabiskan bagi tujuan tersebut. Apa yang didapati, masyarakat tetap dengan pendirian dan budaya mereka. Beratus ratus orang yang tetap mengekalkan tradisi meminum arak ini ditahan dan diseksa, tetapi tiada keinsafan terukir. Kerana melihatkan tuntutan rakyatnya yang bangkit serta bertegas mahukan peraturan ini dimansuhkan, kerajaan ketika itu terpaksa akur.

Sejarah yang berbeda dikala zaman Rasulullah, tempayan-tempayan arak dihempas begitu sahaja sebaik turunnya ayat larangan meminum arak. Pada zaman tersebut, arak ini boleh diibaratkan seperti minuman harian biasa bagi mereka namun atas dasar kesedaran ini mereka menuruti perintah Allah ini.

2 comments:

  1. good entry..huhu..mana dapat cerita ni???

    ReplyDelete
  2. from email..if i got one i will update in my blog ok..dont worry just follow up with my blog..tq diey from your support..gud luck to you

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails