Custom Search

Saturday, October 10, 2009

Monolog Keinsafan

Ketika sedang membasuh pinggan untuk memberi laluan kepada rakan serumahku untuk memasak, aku terdengar suara muazzin bergema melaungkan azan Asar… ketika itu,terdetik di hatiku… alangkah pengasihnya Dia yang mencipta diriku... sudi memanggilku lima kali sehari untuk menghadapNya walau aku seringkali sahaja melupakanNya malah 'mencabarnya' dengan maksiat-maksiat yang aku lakukan…hiba rasanya di hati mengenangkan rahimnya Tuhanku… seperti kata-kata seorang pendakwah yang pernah ku dengar…'so close He is, no matter how far you are..'.

Aku bertambah hiba bila terkenang sebuah hadith yang Nabi cerita bahawa Allah turun ke langit dunia setiap malam…hiba dan tersentuh mengenangkan Tuhanku tak jemu-jemu turun setiap malam untuk menawarkan rahmatNya serta keampunanNya kepadaku walaupun aku dan kebanyakan manusia-manusia lain terus tidur setiap malam tanpa tergerak sikitpun untuk bangun. Subhanallah…Kau sentiasa sudi memanggilku 5 kali setiap hari… Kau tak jemu-jemu memanggilku untuk bangun setiap malam untuk Kau tawarkan padaku rahmat dan keampunanMu… walaupun hakikatnya diri ini jarang sekali mengingatiMu malah seringkali pula berbuat maksiat kepadaMu… sungguh Engkau Maha Baik… dan sungguh aku benar-benar zalim terhadap diriku sendiri!

Untuk artikel selanjutnya sila

DOWNLOAD

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails